Wijzigingen in sportlink ten aanzien van AVG.

Bericht uit de nieuwsbrief van sportlink staat hieronder weergegeven.

Pasfoto’s in Sportlink

Vanaf 1 juli is het voor de verenigingen en de leden weer mogelijk om pasfoto’s in te voeren in het systeem. Helaas heeft Sportlink dit (nog) niet kunnen loskoppelen van elkaar. Het is derhalve van belang dat u uw leden duidelijk maakt, dat wanneer zij pasfoto’s via de app invoeren/aanpassen, zij wel goed gelijkende pasfoto’s invoeren en geen vakantiekiekjes o.i.d. Scheidsrechters zijn gerechtigd spelers met dergelijke foto’s de toegang tot wedstrijden te ontzeggen (mits geen andere legitimatie kan worden overlegd). Op 15 september wordt de invoer weer gesloten en kunnen foto’s enkel nog via het bureau worden gewijzigd. Voor nieuwe leden blijft de mogelijk (eenmalig) voor invoer van de foto bestaan.

Op het moment dat Sportlink de invoer weet te scheiden tussen vereniging en lid, zal het aanpassen/invoeren van de foto’s door de vereniging het gehele seizoen worden open gezet.

AVG wijzigingen

Per 2 juli is de nieuwste versie van de NBB app, met extra handige mogelijkheden, beschikbaar. Omdat er bij livegang van deze nieuwe versie ook e.e.a. op de club kan afkomen, delen we dit nieuws met de vereniging.

Onderdeel van de nieuwste app versie (4.11.0) is namelijk dat jongeren onder 16 jaar per 2 juli persoonlijke gegevens in de app niet meer zelf kunnen aanpassen. Denk hierbij aan pasfoto en telefoonnummer. Vanwaar deze wijziging? Sinds 25 mei is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van kracht. Die stelt dat kinderen tot 16 jaar niet zelf mogen aangeven of zij met naam en/of foto zichtbaar willen zijn binnen een platform. En dit geldt dus ook voor de NBB app.

Wat betekent dit voor de leden van de vereniging en voor de ledenadministratie?

Willen de leden van onder 16 van jouw vereniging graag persoonlijke gegevens in de app laten wijzigen? Dat is mogelijk. Deze jongere leden kunnen het e-mailadres van de ouders/voogd doorgeven aan de club. En op dat moment dient de vereniging (ledenadministrateur) iets in Sportlink Club te doen. Zodra de vereniging in de ledenadministratie in Sportlink Club bij de gegevens van het betreffende lid van onder 16 jaar namelijk in het veld ‘E-mailadres ouder/verzorger’ het e-mailadres van de ouder plaatst, dan kan de ouder met het eigen e-mailadres inloggen en gegevens van het kind wijzigen.

In het Sportlink Support Center lees je alles over bovenstaande. We verzoeken je deze pagina aandachtig door te nemen. Want zoals gezegd kan e.e.a. op de club afkomen. De jongere leden gaan simpelweg naar de club mailen met het verzoek een e-mailadres van de ouder in Sportlink Club te registreren. Neem de pagina in het Support Center goed door, dan ben je van alle nodige informatie rondom de nieuwe appversie op de hoogte.